Viktig information
Flyg & bagage
Flygbiljetter ska användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en utresa eller hemresebiljett när både tur och retur bokats. Utnyttjas inte biljetten från start, kan resterande delar (tex hemresan) avbokas. Resenären är ansvarig för de extra kostnader som kan uppstå om denne inte nyttjar utresan (tex kostnad för nya flygbiljetter tur och retur).
Det är viktigt att du märker upp ditt bagage. Bagagetaggar finns att få vid incheckningsdisken. På samtliga charterflyg tillkommer en kostnad att ta med skidor tur och retur. Detta måste förbokas och betalas till oss innan avresa då det är begränsat med plats för skidorna. Det är endast tillåtet med ett par skidor i varje fodral. Bagagevikten skiljer sig mellan olika flygbolag. Information om vad som gäller för just din flygresa hittar du på din bokningsbekräftelse.
Om ditt bagage skulle komma på avvägar eller skadas vid flygtransport måste du omgående göra en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Se till att du får PIR-rapporten i original då denna krävs som underlag vid ev ersättning enligt flygbolagets regler.
Priser & rabatter
Priserna styrs av utbud och efterfrågan och kan därmed justeras. Aktuellt pris ges vid bokningstillfället.
Rabatter och kampanjer kan ej kombineras om inte annat anges.
Priset på din resa är garanterat när anmälningsavgiften är betald. Inga valuta- eller bränsletillägg tillkommer. Nya eller höjda skatter eller andra statliga avgifter kan tillkomma. Läs mer i våra Allmänna Resvillkor.
Liftkort & snögaranti
Vi erbjuder dig att beställa liftkortet redan när du bokar resan. På resmålet kvitterar du ut kortet av din reseledare direkt i transferbussen. På så sätt slipper du liftkortsköer. Du som köper Alp Inclusive® har liftkort inkluderat i priset. På vissa orter (t.ex. Cervinia och Val Thorens) ingår ett lokalt liftkort i Alp Inclusive®. Utökat liftkort går att boka mot tillägg eller köpas på plats vid liftkortskassan. Om skidsystemet eller delar av skidsystemet är stängt pga dåliga väderförhållanden, eller om eller om du pga skada eller sjukdom inte kan nyttja ditt liftkort utgår ingen ersättning från STS Alpresor.
För dig som köper liftkort tillkommer en deposition för kortet på 2–5 € beroende på skidort. På vissa orter återbetalas denna deposition vid inlämning av använt liftkort.
Vi garanterar att du kommer kunna åka skidor under din vintersemester. Snögarantin gäller endast veckoresor. STS Alpresor står för eventuell transport till öppet skidområde. Eventuell merkostnad för liftkort omfattas ej. Snögarantin gäller ej då liftar stängs p g a storm, kraftigt snöfall, tekniskt fel eller force majeur.
Boende
I ett flerbäddsrum förekommer bäddar av olika standard. Ofta har ett flerbäddsrum (förutom två ordinarie bäddar) en fällbar säng, bäddsoffa eller liknande.
Vi kan inte garantera att rummen/lägenheterna ligger intill varandra.
Vid en speciell förfrågan av boende på hotell som inte ingår i STS Alpresors ordinarie program, kan hotellet kräva en förskottsbetalning. För att bekräfta rummet så har STS Alpresor rätt att ta ut denna avgift från kund. Avgiften räknas som en delbetalning av totalpriset för resan men återbetalas ej vid eventuell avbokning när det gjorts en förfrågan till ett hotell. Öppet köp gäller inte för denna typ av bokning.
På de flesta skidorter finns numera en turistskatt som varje gäst måste betala för sin vistelse. Denna är inräknad i STS Alpresors priser och skall inte betalas av den enskilde gästen på plats.
Bokning av lägenhet
Vid ankomst kommer lägenhetsförmedlaren att kräva en deposition för varje lägenhet. Depositionen är en säkerhet för att lägenheten och dess inventarier (möbler, kuddar, filtar el. täcken, duschdraperier, armaturer, handfat, köksutrustning etc) är i samma skick vid avresan som vid ankomst. Depositionen skall betalas kontant eller med ett kreditkort och återbetalas efter det att lägenhetsförmedlaren besiktat enheten efter utcheckning. Skadade eller förlorade inventarier måste ersättas av nya. Eventuella skador i lägenheten måste betalas. Skulle det vid incheckningen visa sig att något i lägenheten saknas eller är trasigt är du som gäst skyldig att informera STS Alpresor eller uthyraren inom 48 timmar.
Återbetalningen sker till fullo eller med avdrag för defekter och/eller brister på inventarier. Återbetalning sker genom att kontantbelopp återförs till ett angivet bankkonto i hemlandet eller med att belopp som säkrats på ett kreditkort annulleras. Vilken form av betalning som gäller för bokat alternativ framgår på ert resebevis där också beloppet för depositionen anges och hur återbetalningen av depositionen sker.
Lakan och handdukar finns alltid (om inte annat angivits) i lägenheten vid ankomst. I de flesta fall måste man själv bädda sin säng vid ankomst.
Slutstädning av lägenheten ingår i resans pris men denna omfattar inte pentryt/köket där gästerna själva ansvarar för rengöringen.
Övrigt
En del resenärer har önskemål om att t ex få bo på en viss våning eller i ett visst rum. Vi tar gärna emot önskemål för att ge dig den bästa möjliga resan. Kom ihåg att ett önskemål är en framförd önskan från din sida – ej att förväxla med krav eller löfte. Vi försöker alltid tillgodose dina önskemål men kan inte garantera att önskemålen uppfylls.
STS Alpresor ansvarar ej för kvarglömda eller förlorade saker på flygplanet, transferbussen eller på hotellet. Vi bistår med kontaktuppgifter för att underlätta ert sökande.
Vissa bilder i vår marknadsföring är av fototekniska skäl tagna med vidvinkelobjektiv. Detta kan ibland medföra att hotell, rum och pooler ser större ut än i verkligheten. Eftersom rum och lägenheter dessutom kan skilja sig åt inom samma hotell skall interiörbilderna ses som typexempel.