Vanliga frågor & svar
Hur kan vi hjälpa dig?
Undrar du något inför din resa? Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bokning, betalning, flygresan och resmålet.
Hittar du inte svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss genom att mejla info@alpresor.se eller ringa 0771-20 20 20.
Bokning & betalning
Anmälningsavgiften ska betalas inom 48 timmar från bokningstillfället. Vill du komplettera bokningen med ett avbeställningsskydd ska detta göras innan du betalar anmälningsavgiften. Betalas inte anmälningsavgiften i tid kommer resan att avbokas. Slutbetalningen för resan ska vara STS Alpresor tillhanda senast 40 dagar före avresa. Information om slutbetalning får du tillsammans med resebekräftelsen vid betald anmälningsavgift. Resor som bokas inom 40 dagar före avresa ska betalas omgående.
Via Min resa kan du enkelt och smidigt betala din resa med kort. Du kan även göra din betalning till vårt bankgiro. Betalar du din resa via bankgiro är det viktigt att du anger OCR-numret som finns på din bokningsbekräftelse.
Du kan delbetala din resa, så länge slutbetalningen är STS Alpresor tillhanda senaste 40 dagar före avresa. Anmälningsavgiften kan inte delbetalats. Vill du betala anmälningsavgiften med olika kort kan du kontakta oss genom att ringa 0771-20 20 20.
Bokningsbekräftelsen skickas till dig via mejl när bokningen är slutförd. Bekräftelsen är giltig som resebevis först när resan är fullbetald.
Om du måste avboka din resa ska huvudbokaren skicka in en skriftlig avbokning via mejl till info@alpresor.se. I mejlet ska bokningsnumret samt namn på den/de personer som ska avbokas framgå.
Vid avbokning gäller de allmänna avbokningsvillkoren. Sker avbokningen tidigare än 40 dagar före avresa ska resenären betala anmälningsavgiften (samt priset för ev avbeställningsskydd) som avbeställningsavgift. Sker avbokningen 40-31 dagar före avresa ska resenären betala 40% av resans pris, sker avbokningen 30-15 dagar innan ska resenären betala 60% av resans pris och sker avbokningen 14-0 dagar innan skall resenären betala hela resans pris.
Har du tecknat ett avbeställningsskydd vänder du dig till Europeiska ERV.
Om du blir sjuk och inte kan resa ska huvudbokaren skicka in en skriftlig avbokning via mail till info@alpresor.se. I mejlet ska bokningsnumret samt namn på den/de personer som ska avbokas framgå. Vid avbokning gäller de allmänna avbokningsvillkoren. Har du tecknat ett avbeställningsskydd vänder du dig till Europeiska ERV.
Vi rekommenderar dig att lägga till ett avbeställningsskydd på din resa. Du får då alla pengarna tillbaka (med undantag för en försäkringens kostnad) om du eller någon anhörig blir sjuk. Sjukdomen måste kunna styrkas med ett giltigt läkarintyg som ska skickas in vid avbokningstillfället. Avbeställningsskyddet tillhandahålls av Europeiska ERV och måste beställas vid bokningstillfället.
Vi erbjuder två olika försäkringar, ERV Semesterförsäkring och ERV Semesterförsäkring Sport. Europeiska ERV’s försäkringar fungerar som ett komplement till hemförsäkringens reseskydd. Det innebär att du måste ha en hemförsäkring med reseskydd för att kunna teckna någon av försäkringarna.
Sedan den 1 januari 2022 måste alla skidåkare i Italien ha en ansvarsförsäkring som täcker vid skada eller olycka som involverar en annan skidåkare. Därför är det viktigt att du kontrollerar så att din hemförsäkring eller reseförsäkring har ett ansvarsskydd.
ERV’s Semesterförsäkring och Semesterförsäkring Sport inkluderar sedan den 1 november 2022 ett ansvars- och rättsskydd.
Huvudbokaren är skyldig att kontrollera att alla uppgifter är korrekta, inklusive att alla namn är rättstavade och stämmer överens med resenärernas id-handlingar. Observera att endast tilltalsnamn och efternamn behövs!
Eventuella felstavningar måste påtalas så snart de upptäckts, annars har STS Alpresor rätt att ta ut en administrativ avgift för att genomföra namnändringen. Avgiften avser 250 kr för charterflyg. För reguljärflyg utgår avgiften i enighet med flygbolagets egen administrativa avgift.
För att ändra ett felstavat namn kontaktar du oss på mejl via info@alpresor.se eller genom att ringa 0771-20 20 20 så hjälper vi dig.
Ja, en resenär kan överlåta bokningsavtalet till någon som uppfyller alla villkor för att delta i resan. Vid överlåtelse tillkommer en kostnad om 500 kr/person, samt eventuella kostnader från tredje part såsom reguljärflygbolag eller hotell.
För att överlåta en resa kontaktar du oss på mejl via info@alpresor.se eller genom att ringa 0771-20 20 20 så hjälper vi dig.
Ja, barn/ungdomar som är under 18 år kan resa själva med oss om en m ålsman godkänner reseavtalet. Godkännandet måste intygas skriftligt.
Skriv ut intyget och fyll i alla uppgifter. Du kan sedan fotografera eller scanna in och maila intyget till info@alpresor.se, eller skicka intyget via post till STS Alpresors huvudkontor; Geijersgatan 1B, 411 34 Göteborg.
Flygresan
Bokningsbekräftelsen fungerar som din flygbiljett. Din bokningsbekräftelse skickas till dig via mejl när bokningen är slutförd.
Du hittar information om din flygresa i bokningsbekräftelsen som skickas till dig via mejl när bokningen är slutförd. I bekräftelsen hittar du information om flygtider, flygnummer, incheckning, bagagevikt och skidhyra m.m.
Observera att flygtiderna är preliminära och kan komma att ändras. Aktuell information om din flygresa hittar du via swedavia.se.
Incheckningen öppnar ca 2 timmar före avresa och stänger 1 timmar före avresa. Det är därför viktigt att du är på flygplatsen i god tid. Vi rekommenderar att du är på plats senast 2 timmar före avresa. Se till att du har med dig din bokningsbekräftelse samt ditt pass eller nationella ID-kort.
På våra flygningar med SAS kan du checka in online tidigast 22 timmar före avresa.
När du reser inom EU behöver du alltid ha med dig ett giltigt pass eller nationellt ID-kort. Detta är de enda giltiga dokumenten som kan användas för att styrka din identitet och medborgarskap. Glöm inte att kontrollera att din ID-handling fortfarande är giltig.
Bagagevikten skiljer sig mellan flygbolag. Information om vad som gäller för just din flygresa hittar du på din bokningsbekräftelse. På alla våra flygresor får du minst ta med dig 15 kg bagage + 5 kg handbagage tur och retur när du reser i Economy Class. Observera att flygbolagen tar extra betalt om du överskrider tillåten maxvikt på bagage och/eller skidfrakt.
Önskar du lägga till extra bagagevikt på våra flygningar med SAS eller BRA? Det gör du genom att logga in på flygbolagets hemsida med ditt bokningsnummer och avresedatum.
På våra flygningar med SAS kan du uppgradera till Business Class (i mån av plats). I priset ingår extra bagagevikt (20 kg incheckat bagage + 8 kg handbagage), sittplats långt fram i planet samt mat och dryck på flyget.
Lägg till Business Class på din resa genom att logga in på Min resa. Du kan också kontakta oss på mejl via info@alpresor.se eller genom att ringa 0771-20 20 20 så hjälper vi dig.
Vill du ta med dig egna skidor på din resa behöver du förboka skidfrakt. I skidfrakten ingår ett par skidor, stavar, pjäxor och en hjälm (på de flesta flygbolag). Det är endast tillåtet med ett par skidor/fodral. Pjäxor och hjälm måste packas i separat väska. Maxvikt för din skidutrustning är 12 kg.
Observera att antal skidfrakt på flyget är begränsat. Skidfrakten måste därför förbokas och betalas innan avresa.
Lägg till skidfrakt på din resa genom att logga in på Min resa. Du kan också kontakta oss på mejl via info@alpresor.se eller genom att ringa 0771-20 20 20 så hjälper vi dig.
På våra flygningar med SAS kan du uppgradera till Business Class (i mån av plats). I priset ingår extra bagagevikt (20 kg incheckat bagage + 8 kg handbagage), sittplats långt fram i planet samt mat och dryck på flygresan.
Lägg till Business Class på din resa genom att logga in på Min resa. Du kan också kontakta oss på mejl via info@alpresor.se eller genom att ringa 0771-20 20 20 så hjälper vi dig.
På våra flygningar med SAS och BRA finns det möjlighet att på förhand köpa till mat på flyget. Till ett förmånligt pris ingår en god trerätters måltid tur och retur.
Önskar du specialkost (vegetarisk, laktos- eller glutenfri kost) måste du förbeställa detta senast 10 dagar före avresa. Kontakta oss på mejl via info@alpresor.se eller genom att ringa 0771-20 20 20 så hjälper vi dig.
Ja, på våra flygningar med SAS och BRA finns det möjlighet att förboka sittplats. Det gör du genom att logga in på flygbolagets hemsida med ditt bokningsnummer och avresedatum.
Vi erbjuder bekväm transfer med buss tur och retur mellan flygplatsen och ditt resmål. Med transfer via oss kommer våra guider och bussar att möta upp dig på flygplatsen och ta dig direkt till ditt resmål.
Transfertiderna mellan flygplatsen och resmålet skiljer sig beroende på var du ska resa. Vilka transfertider som gäller för ditt resmål hittar du under skidresor > den ort du ska åka till.
Observera att transfer måste bokas före avresa för att vi ska kunna garantera plats på bussen! Lägg till transfer på din resa genom att logga in på Min resa. Du kan också kontakta oss på mejl via info@alpresor.se eller genom att ringa 0771-20 20 20 så hjälper vi dig.
Gör tillägg på flygresan
En god start på resan
Njut av en god måltid på flygresan tur och retur.
Unna dig det lilla extra
Lyxa till det och uppgradera till Business Class.
Ta med skidorna på flyget
Glöm inte att förboka skidfrakt på flygresan.
Resmålet
Ditt förbokade liftkort delas ut av våra guider på transferbussen alternativt på plats på resmålet.
Nej. Liftkortet är personligt och kan inte överlåtas till någon annan.
Du kan inte lägga till fler dagar på ditt liftkort via oss. Vill du utöka dagarna på ditt liftkort så kan du köpa ett dagskort på plats, eller via liftbolagets hemsida.
På många av våra orter börjar liftkortet att gälla redan under eftermiddagen på ankomstdagen. Våra guider kommer att informera dig om vad som gäller för just din ort på transferbussen, alternativt på plats på resmålet.
Du får information om din förbokade skidhyra av våra guider på transferbussen, alternativt på plats på resmålet. Guiderna kommer att informera om var skiduthyrning ligger, vilka öppettider som gäller och annan nödvändig information.
Vi kan endast garantera specialkost på våra egna hotell i Bad Gastein och Cervinia. För att boka specialkost kan du kontakta oss på mejl via info@alpresor.se eller genom att ringa 0771-20 20 20. På andra hotell/restauranger kan vi inte garantera att specialkost kommer att beaktas, men vi kommer givetvis att anteckna detta i bokningen.
Våra aktiviteter och utflykter är väldigt populära bland våra gäster, därför rekommenderar vi dig att boka på förhand via Min resa. Du kan också kontakta oss på mejl via info@alpresor.se eller genom att ringa 0771-20 20 20 så hjälper vi dig.
STS Alpresor ansvarar inte för kvarglömda eller borttappade saker på flygplanet, transferbussen eller hotellet. Givetvis kommer vi att bistå med kontaktuppgifter för att underlätta ert sökande.